Namibie dag 3: Mariental: bagatelle Kalahari lodge (mariental)

4 juli 2019 - Mariental, Namibië

Rond 7.30 is iedereen fris en monter en schuiven we aan bij het ontbijtbuffet. We genieten van eitjes, spek en worstjes, vers fruit etc...Keuze genoeg om de dag met een goed gevulde maag te beginnen. We passeren nog even langs een tankstation (onze tweede tank moet nog gevuld worden) en laten dan met veel plezier de stad achter ons richting Mariental.  Onze canopy zorgt al van dag een voor stress: de ene keer krijgen we de sloten niet open, de andere keer niet vast. Het eerste telefoontje naar onze hulplijn is een feit...Zodra we de stad uit zijn, verandert het landschap en wordt alles net wat stoffiger. Naarmate het stof toeneemt, nemen de tegenliggers af en al snel wanen we ons redelijk alleen op de wereld. We merken al snel dat onze google maps de rijtijden niet correct inschatten dus we nemen het gemiddelde tussen google maps, maps.me (aanrader trouwens ondanks de belachelijke rijtijd-indicatie van 9 uur voor nog geen 300 km. Als alles goed gaat komen we rond 14.30 aan in Bagatelle: net op tijd voor onze eerste safari.  Wanneer we op de asfaltweg het bordje bagatelle aantreffen, zien we het meteen: de eerste gravel. Zoals de verhuurmaatschappij heeft opgelegd stoppen we en laten de bandenspanning dalen....we zien weinig andere auto's, maar wie we zien volgt in ieder geval het advies niet en rijdt gewoon verder...We voelen ons een beetje verloren en belachelijk en besluiten al snel dat we volgende keer ook gewoon zullen doorrijden. Om 14.30 rijden we effectief de parking (of moet ik zeggen zandbak) van Bagatelle op. We krijgen campsite 6 toegewezen en de vermelding dat de safari-rit pas om 15.30 vertrekt. We hebben dus een klein uurtje om onze daktenten een eerste keer op te zetten....De campsites liggen een halve km van de lodge waarbij campsite 6 de beste locatie heeft. We kunnen het niet geloven dat dit ons stekje wordt. Immens groot stuk grond, een gebouwtje met twee keer twee douches en twee keer twee toiletten enkel en alleen voor ons, een overdekte keuken, braaiplek...We schieten in actie...het gaat net allemaal iets minder gemakkelijk en vlot als bij de demo maar na half uurtje staan de twee tenten recht (tegen t einde van de reis zal dat geen 5 minuten meer duren) maar de tentstokken van tent twee liggen niet waar ze moeten liggen. No worries...als de nood het hoogst is, is het noodnummer nabij...did you check under the matrass? Nee, dat deden we niet, waarom zouden we ook als volgens de verhuurder deze buiten aan de tent hangen...maar eind goed al goed, net op tijd klaar want daar is de safari auto reeds voor een drie uur durende nature drive, cheetah feeding en sundowner. De nature-drive was een succes. Bagatelle is geen big five gebied en we zagen vooral springbokken hartebeesten, jakhalzen, een gier en twee neushoorns. Door de grote droogte (de Kalahari is woestijngebied) worden de dieren bijgevoederd, bijgevolg weten de rangers natuurlijk perfect waar de neushoorns zich bevinden. Na de nature drive gaan we mee de cheetahs voederen. De dieren worden hier opgevangen nadat ze door boeren werden gevangengenomen. Ze kunnen niet in het wild worden teruggeplaatst maar zijn wel wild genoeg om het nog een beetje natuurlijk te laten lijken. We rijden met de open auto het reservaat in en al snel komen ze tevoorschijn om gracieus naast ons mee te lopen. Met gevulde buikjes nestelen de cheetahs zich in het roodgekleurde zand en poseren ze gewillig voor de foto.  De zon begint te zakken en we haasten ons naar de Kalahari heuvels voor de welbekende sundowner (een hapje en een drankje - lees gin tonic -bij de ondergaande zon. Hier merken we onmiddellijk dat Namibië heel populair is bij Belgische gezinnen en we kunnen onze eerste indrukken delen met anderen in onze eigen taal. Na dit aperitiefje en nadat de zon helemaal is verdwenen (en de temperatuur met 10 graden is gedaald), sluiten we aan voor een diner buffet in de Boma. Na het diner besluiten we nog even naar het astro platform te gaan om de Namibische sterrenhemel inclusief melkweg te aanschouwen. Aangezien Namibie een heel dun bevolkt land is, is er geen lichtvervuiling en tonen de sterren zich van hun beste kant....Nadien stappen we opnieuw de jeep in die ons terugbrengt naar onze campsite. De kinderen kruipen al snel in hun tentjes maar wij willen nog de bagage reorganiseren en een systeem uitdokteren dat het in en uitladen van de auto iets praktischer maakt...pas tegen middernacht en na het bezoek van een nieuwsgierige jakhals kruipen we onder de wol.